Skräddarsytt GIS för användaren

Har ni användare som sällan använder GIS eller hellre använder Google Earth, Eniro (eller motsvarande) för att titta på kartor för att det är enklare? Samtidigt så behöver de göra enkla uppdateringar i olika geografiska register eller göra enkla beräkningar, vilket normalt sett skulle kräva ett avancerat (och/eller dyrt) GIS system?

I så fall så måste du läsa detta!

Här kommer jag att visa hur du relativt enkelt kan skräddarsy ett GIS system för den stora mängden av användare, som ändå kan integrera lite enklare uppdateringstjänster, utan att du behöver betala en enda krona i licensavgifter.

Jag skall även nämna att det går att växa i detta system om man är villig att betala en slant för licenser och utbildning.

Vad du behöver:

  1. ArcGIS Explorer
  2. Microsoft Visual Basic 2010 Express
  3. ArcGIS Explorer SDK
  4. Om så önskas en GeoServer med diverse tjänster

Om du behöver hjälp med installation så hoppas jag att du kan hitta det på programmens hemsidor så detta lämnar jag här och nu. För GeoServer så har jag beskrivit såväl installation som hur man sätter upp olika tjänster i tidigare inlägg.

Jag kommer att skapa en ”företagsanpassad” version av ArcGIS Explorer med möjlighet att lägga till och uppdatera bilder i en geodatabas.

Vi börjar med Visual Basic.

Starta Visual Basic och välj att skapa ett nytt projekt. Använd ArcGIS Explorer DockWindow template.

Fyll i lite namn och hjälptexter efter eget tycke. Det går även att rita egna symboler för de blivande knapparna om man så vill, men här kör jag med det som är förvalt.

Öppna din ”design” genom att dubbelklicka på vb-filen i ”Solution Explorer”.

Lägg till (klick-dra) en WebBrowser i designen från Tool boxen.

Markera webbfönstret och lägg till en sökväg till en hemsida där du kan göra de sökningar och redigeringar som du tänker använda på raden URL i properties. Jag använder den fotografi sida som jag tillverkat i ett tidigare inlägg (titta här). Du kan peka ut en address till en sida som du kan redigera senare, och det går att skapa allt från flash och php till HTML5 sidor som blir betydligt enklare att uppdatera än att hela tiden göra ändringar i Visual Studio.

Det går att göra en massa fräcka inställningar i Visual Basic, men det räcker att köra ”build” för att skapa verktyget.

Tillägget installeras lokalt automatiskt och det går att installera på andra klienter genom att köra den ”eaz” fil som skapades när projektet byggdes i Visual Basic.

Du kan nu omedelbart testa ditt verktyg som ligger under fliken ”Add-Ins” i ArcGIS Explorer.

Enkelt eller hur?

Nu till finliret. Starta ”Application Configuration Properties”  som installerades tillsammans med ArcGIS Explorer.

Lägg till en ny konfiguration som du döper till något lämpligt och sparar på en lämplig plats på hårddisken. Gå in och modifiera inställningarna.

Ärligt talat, här går det att göra hur mycket som helst för att anpassa utseendet och funktionaliteten i programmet, men jag nöjer mig med en egen ”Splash Screen” vid uppstart, mitt nygjorda Add-In och en egen ”BaseMap” som jag gjort tidigare i ArcGIS Explorer, där jag lagt till sökvägen till mitt eget fotolager på min GeoServer.

Alla inställningar sparas i en fil med filändelsen ”ncfg”. Denna går nu att användas för att starta ArcGIS Explorer med de gjorda inställningarna.

Nu tror jag att jag retat aptiten tillräckligt på den vetgirige för att man skall hållas sysselsatt en lång tid framöver.

Skriv gärna en rad om du har idéer eller om du faktiskt använder något av alla dessa funktioner.

Taggar:, , , , ,

Kommentera

