GeoServer och Google API

I går visade jag hur enkelt det är att lägga till Google Maps på en egen hemsida via deras API.

Idag skall jag visa att det är lika enkelt att lägga till ett eget lager med geodata från GeoServer.

Jag använder det lager med fotografier som jag använt tidigare med min GeoServer och lägger till två rader till koden från förra inlägget.

var georssLayer = new google.maps.KmlLayer('http://MIN_GEOSERVER:8080/geoserver/wms/reflect?layers=MITT_LAGER&format=rss');
georssLayer.setMap(map);

Raderna infogas i <script> taggen efter raden som börjar med: var map = new google.maps.Map(…

Ersätt MIN_GEOSERVER med din GeoServers IP adress och MITT_LAGER med det lager som du vill visa.

Eftersom både GeoServer och Google API stödjer GeoRSS så blir det som synes mycket enkelt att få det att fungera.

Resultatet ser du nedan:

Vill du testa direkt så kan du göra det via min GeoServer på denna länk. Du kan även testa den här länken för att se geocacher i Jönköpings län (för att visa att det även fungerar med ganska många punkter).

Slutsatser

Nu har jag satt upp en egen GeoServer och lagrar geodata i en PostGIS databas.

Jag administrerar och uppdaterar data med Quantum GIS, men låter användarna uppdatera och lägga till vissa data via formulär på hemsidan.

Jag kan presentera data via en egen WMS/WFS-T tjänst och GeoServer till mer avancerade användare, men utåt så presenterar jag data med GeoRSS via Google API på en hemsida som alla kan komma åt.

Allt använder samma datakälla och uppdateringar går blixtsnabbt.

Vad har det kostat? Inte en krona!

Läs mer i ”Testa Själv” ovan.

Taggar:, , ,

Kommentera

