Gadgets – GIS i Nuxeo

Som jag skrev i föregående inlägg så har Nuxeo ingenting med GIS att göra, men varför skall det vara så?

Här skall jag beskriva hur man kan skapa en ”Gadget” för att lägga till exempelvis OpenLayers från GeoServer till hemskärmen i Nuxeo dokumenthanteringsserver.

Gadgets är egentligen bara en XML fil med några speciella taggar. Den enklaste kan se ut enligt följande:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?> 
<Module>
 <ModulePrefs title="hello world example" /> 
 <Content type="html">
 <![CDATA[ 
 Hello, world!
 ]]>
 </Content> 
</Module>

Det är <Module> taggen som definierar att detta är en Gadget.

Jag tar helt enkelt HTML koden jag använde för att skapa Google Maps API i ett tidigare inlägg, och infogar den i koden ovan i stället för ”Hello, world!” och sparar med filändelsen xml.

Som standard blir alla Gadgets 200 pixlar höga, så jag lägger till height=”400” i <ModulePrefs> taggen.

I Nuxeo loggar jag in som Administrator och går till ”Admin Center”, ”Dashboards” och väljer fliken ”External gadgets”. Här lägger jag till min egen gadget och sparar.

Nu går det att lägga till Google Maps, med mina egna lager, på hemskärmen, eller som default för alla nya användare.

Genom att länka till formulär för uppdatering av attribut i min ”Geo Gadget” så går det att integrera enkla GIS lösningar i ett dokumenthanteringssystem.

Som vanligt har det inte kostat en krona att få igång…

Taggar:, ,

Kommentera

