QGIS Server

Detta är inte en fullständig artikel, utan mina erfarenheter av att starta igång QGIS server på en Linux GIS Workstation.

QGIS Server är ett sätt att använda komponenter som redan ingår i QGIS för att tillgängliggöra WMS tjänster via ett nätverk. All lagerhantering, lagerstilar med mera hanteras i QGIS projektfiler som enkelt kan publiceras via QGIS server.

För det första så skall QGIS vara installerat (gärna senaste versionen 1.8).

Sedan behöver Apache2 också installeras. Detta görs i mitt fall (Ubuntu 12.04 64 bit Desktop) med ett kommando i terminalen:

sudo apt-get install apache2-mpm-prefork

Därefter installeras servern med kommandot:

sudo apt-get install qgis-mapserver libapache2-mod-fcgid

Starta om Apache servern:

sudo /etc/init.d/apache2 restart

Om man vill kunna dela flera olika projekt så rekommenderar en del att man skapar underkataloger på servern. Detta görs genom att navigera till serverkatalogen och skriva några kommandon:

cd /usr/lib/cgi-bin
sudo mkdir underkatalog

I denna skapar man sedan länkar till två filer:

cd underkatalog
sudo ln -s ../qgis_mapserv.fcgi
sudo ln -s ../wms_metadata.xml

Sedan är det bara ett QGIS projekt som saknas. Skapa ett projekt och spara det, antingen direkt i mappen ovan, eller någon annanstans och lägg till en länk till projektet i servermappen enligt samma princip.

WMS tjänsten kommer man sedan åt via http://IP-till-server/cgi-bin/underkatalog/qgis_mapserv.fcgi i exempelvis QGIS.

Alla ändringar i QGIS projektet slår direkt igenom i WMS tjänsten.

Än så länge så fungerar det bra, utan att jag egentligen vet varför. Nästa steg blir därför att se hur jag kan utveckla QGIS server för mina egna ändamål. Går det exempelvis att köra QGIS server på en GeoServer under Linux Server? Kan jag använda QGIS för att ”publicera” mina WMS tjänster på ett smidigt sätt på ett nätverk? Går det att kombinera med exempelvis GeoExplorer för att skapa kartor för web?

Vad jag kommer fram till får vi se, och eventuella resultat presenteras säkert här på bloggen.

—–

Förresten! Om du kör Ubuntu 12.04 LTS, prova att installera GLX-Dock. Detta ger en mycket snygg programhanterare av OS X modell.

Taggar:, ,

Kommentera

