Open Geosuite 3.0

Jag har väntat lite på en ny version av Open Geosuite sedan Geoserver släpptes i version 2.2. Trots det så missade jag lanseringen som skedde den 3 oktober.

Förutom Geoserver 2.2 så ingår GeoTools 8.2, GeoWebCache 1.3, OpenLayers 2.12, PostGIS 2.0 och PostgreSQL 9.1 eller 9.2 om du kör Linux.

Bara när man läser listan ovan så får man intrycket att det är en stor uppdatering där det inte bara är nya versioner med nya funktioner utan även stabila versioner av det som var Release Candidates i den förra versionen.

Det jag är mest spänd på är möjligheten att köra skript på serversidan. Exakt vad detta innebär vet jag ännu inte, men jag ser framför mig en hel del skräddarsydda funktioner via OpenLayers bland annat.

Hur får man del av dessa nyheter då?

Gå till denna sida, där finns all information du behöver. Om du har en Ubuntu Linux server, fortsätt läsa.

Logga in på din Server och skriv följande:

sudo su
wget -qO- http://apt.opengeo.org/gpg.key | apt-key add –
echo ”deb http://apt.opengeo.org/suite/v3/ubuntu lucid main” >> /etc/apt/sources.list
apt-get update
apt-cache search opengeo
apt-get install opengeo-suite

Du kommer kanske att få diverse följdfrågor som har med just din installation att göra, men om du känner dig bekväm med det som står här ovan, så har du säkert inga problem med detta.

Jag hade redan 2.5 versionen installerad, men efter kommandona ovan och en omstart av servern så var den uppdaterad till 3.0, och än så länge så verkar allt fungera som tidigare. Nu är det bara att försjunka i alla nyheter och häftiga funktioner som jag inte hunnit med hittills.

Taggar:, ,

Kommentera

