QGIS, GPS och visualisering av spår

Jag hade tänkt att visa hur man gör för att visualisera sina GPS loggar på en karta på ett mer flexibelt sätt än i de program som brukar följa med GPS mottagare.

Jag använder som vanligt senaste versionen av QGIS, och mina GPS loggar kommer från min GPS-logger (se tidigare inlägg) men du kan använda vilken GPS som helst, så länge du kan få ut filer i GPX format till datorn på något sätt. Jag använder Linux men du kan använda vilket operativsystem du vill och är bekväm med.

Först så vill jag ha lite bakgrundskartor så jag lägger till Bing Maps flygbilder (lägga till Open Layers plug-in).

Sedan är det bara att lägga till ett vektorlager genom att klicka på ”plus-knappen” med en grön-blå bakgrund ( ), leta reda på GPX filen och öppna den.

När man klickat på ”öppna” så får man upp en ny fråga rörande vilka data man vill öppna och vilken typ av geometri man vill ha.

Vilka lager som fungerar beror på vad som finns lagrat i filen. Om du vare sig har rutter eller waypoints så kan du hoppa över dessa. Jag vill öppna mina ”spår” (tracks) som punkter, så jag får med GPS data för varje punkt, men jag lägger även till ”MultiLineString” så kan ni se denna linje i de kommande bilderna även om jag bara kommer att beröra punkterna.

På den första bilden nedan så ser du mitt spår på flygfotot. Det enda detta säger är att det finns en spårpunkt sparad längs vägarna i bilden.

Resten av det jag skall visa är lite beroende av vilka data som GPS mottagaren sparar, så du kan få göra lite anpassningar till din egen data.

Jag börjar med att öppna attributtabellen och titta lite på vilka data jag har. Detta gör jag genom att högerklicka på lagret till vänster och välja ”Open Attribute Table”. Nu kan man bestämma sig för var man skall börja.

Jag öppnar ”properties” för lagret och väljer fliken ”Stil”. Här tänker jag utnyttja attributen till max.

Jag väljer ”Graduated” symbol med ”Speed” som variabel indelat i fem klasser med en färgramp från blått till rött (ju rödare desto fortare går det).

Symbolen ändrar jag från ”Simple Marker” till ”Font Marker” och letar reda på något jag kan använda som färdriktning, i mitt fall en pil. Jag bygger pilen i två lager där det undre lagret är lite större med vit färg. Detta ger en tunn ram runt min färgade pil som gör den lättare att se. Jag ”låser” även pilen i bakgrunden så att den inte påverkas av färgändringarna. Jag passar även på att lägga till en liten transparens, runt 15-20 % vilket får symbolen att smälta in bättre i kartan. Det är viktigt att välja en pil som pekar uppåt annars kommer nästa steg inte att fungera.

På stilfliken så finns det en knapp döpt till ”Advanced”. Under denna väljer jag ”Rotation Field” till ”Heading” och ”Size Scale Field” till ”PDOP”. Detta kommer dels att rotera min pil i färdriktningen (kräver att det finns riktningsdata i GPX filen) och ändra storleken på pilen beroende på om det är bra eller dålig GPS täcknig (små pilar är bättre än stora).

Avslutningsvis så lägger jag till en text vid varje pil som skriver ut hur många satelliter som använts för beräkningen av varje punkt.

Nu tror jag att du fått tillräckligt med exempel för att själv jobba vidare med dina egna GPX filer och experimentera lite i QGIS.

Just det, om du vill göra om dina GPX filer till ett annat format (Shape, KML, etc) så är det bara att högerklicka på lagret och välja ”Spara som…”.

Lycka till!

Taggar:, ,

Kommentera

