”Heat Map”

En vanlig typ av analys är att skapa heat-maps, eller lager som representerar intensiteten av något. I detta inlägg tänkte jag visa hur det går till i QGIS.

Det är otroligt lätt, när man väl insett att det finns några små begränsningar.

För det första så kan jag inte få det verktyg jag använder att fungera på data från PostGis… Det fungerar bara med shape.

För att ha något att laborera med så tar jag Sveriges kyrkor, som jag även använde här om dagen. Kanske kan bekräfta att Höglandet är Sveriges ”bibelbälte”?

Först så behövs ett insticksprogram, som sannolikt redan är installerat men behöver aktiveras, vid namn Heatmap.

Skärmbild från 2013-10-13 14:50:45

Sedan är det bara att köra verktyget, peka ut källdata och ställa in önskade parametrar. Man startar verktyget i menyn ”Raster”.

Skärmbild från 2013-10-13 14:52:14

Det är som sagt i indata som jag inte fått det att fungera med data från PostGis, medan shape går hur bra som helst. När det gäller kyrkodata så har jag även raderat de kyrkor som har helt galna positioner då dessa annars hade ställt till det lite. Om kyrkan låg mer än 100 km från Sveriges gräns, så rök den!

Som utdata så skapar man en rasterfil. Den kan vara av en mängd olika format, men GeoTiff är ett säkert val och vissa format kan i vissa situationer krascha QGIS.

Radie är det avstånd från varje objekt som man skall tillåta influenser. Större värde tar influenser från ett större område och ger även ett lite grövre resultat, medan små avstånd kan ge ett ”mjukare” och mer detaljerat resultat med risken att det blir så litet att det inte finns några objekt i närheten som kan ge influenser. För kyrkor så provar jag med 10 km.

I de avancerade inställningarna så kan man ändra rader/kolumner eller cellstorlek, vilket bestämmer pixelstorleken på det genererade rasterlagret. Många rader och kolumner eller liten cellstorlek ger hög upplösning på resultatet. I mitt fall så tror jag att pixlar runt 1000 meter räcker gott. Verktyget rättar till inmatade värden beroende på vilken utsträckning indata har.

”Kernel shape” används för att ange hur influenserna avtar med avståndet från varje objekt. Olika kurvor ger olika resultat, så här får man prova lite för att hitta något som passar.

Vill man skräddarsy ännu mer så kan man skapa attribut som styr den radie som skall påverka och om objekten skall ha olika betydelse för analysen. Kyrkor i glesbygd kanske skulle ha en större radie, medan stora kyrkor med stora församlingar skulle ha en större vikt. Men här struntar jag i det utan kör med positionen som enda ingångsvärde. Decay Ratio kan anges för vissa av Kernelalternativen.

Skärmbild från 2013-10-13 14:45:12

När man har fått fram sitt lager så kan man leka lite med stil och transparens tills man är nöjd, sedan är det bara att dra slutsatser.

Har man sett! Västergötland är oväntat kyrkotätt, är det det här som är det sanna bibelbältet?

Taggar:, ,

One response to “”Heat Map””

  1. Lunken says :

    Haha, som boende i bibelbältet vet jag att det är ganska folktomt. Borde kanske balanseras mot befolkningstäthet, men då blir det svårt med heatmaps som är i princip endimensionella på faktorer. Kan man få ut information om vilka frikyrkor som dominerar tex i en heatmap med olika färgskalor? Det brukar inte gå va även om man hade informationen utan man får göra ett heatmap-lager per parameter va?

Kommentera

