Karta över CAR – Så gjorde jag

Kartan från igår gjordes i QGIS och till att börja med så hämtade jag höjddata från http://srtm.csi.cgiar.org för att se hur topografin i landet ser ut.

car2

Nästa steg blev att skapa höjdkurvor med 50 meters intervall (Raster – Extrahera – Höjdkurvor). Detta tog ett tag, men jag ville ha ett omfång som skulle göra topografin tydligare, vilket jag också fick.

Vektordata i övrigt provade jag först genom att hämta från Open Street Map där jag först skapa en polygon över CAR. Med utgångspunkt i ett nationslager och genom att se till att lagret är valt i lagerlistan och använd ”Välj enstaka objekt” och därefter klicka på landet, i det här fallet CAR.

Skärmbild från 2014-03-22 12:03:15

Sedan är det bara att högerklicka på lagret i listan och välja ”Spara valda objekt som…” och därmed skapa en ny fil med endast CAR som objekt (ny funktion i QGIS 2.2).

Under vektormenyn kan man ladda ner Open Street Map data och här använde jag min nya polygon för att avgränsa området som skulle laddas hem.

Skärmbild från 2014-03-22 12:01:45

OSM filen måste sedan importeras till ett databasformat och det gör man i samma meny. Om filen inte hittas så kan det bero på att man inte döpt utdatafilen (bilden ovan) till något med filändelsen ”osm” (jag glömde exempelvis detta). Det går dock enkelt att ändra filnamnet efteråt. I och med detta steg så har man skapat en OSM-databas, men för att visa data så behöver denna göras om till SpatialLite, vilket också görs under samma menyalternativ.

Skärmbild från 2014-03-22 12:14:09

Det blir ett lager för punkter, ett för linjer och ett för polygoner och alla måste importeras var för sig. Glöm inte att kryssa för de taggar du är intresserad av för att få med attributen. Eftersom alla objekttyper är hopbakade till ett lager så blir det ganska många, men man får välja lite och begränsa sig. Man kan tycka att importen borde separera de olika objekttyperna lite bättre och inte ”lägga alla ägg i samma korg”, men det kanske kommer så småningom.

Normalt använder jag geofabrik.de men de saknar ett färdigt paket för CAR så jag försökte det jag beskrev ovan med blandat resultat. Jag får nog titta närmare på att snygga till processen något.

Ett alternativ är att skapa ett konto på exempelvis http://market.weogeo.com/ och beställa en nedladdning därifrån. OSM-data kostar inget och det blir faktiskt ganska bra, men man är ju inte direkt anonym när man hämtar sina data.

Det som jag i slutändan var mest nöjd med var VMAP 0 som går att ladda hem från mängder av källor, sök bara på Internet. Här valde jag bara några få lager som vatten, vägar och större orter. Jag lade även till ”skog” och ”öppen terräng”, vilket nog i praktiken mer skall beskrivas som ”regnskog” och ”lite blandat”. Fördelningen mellan dessa gjorde dock att jag blev lite nyfiken eftersom jag från början trott att CAR liknar Congo med väldigt mycket djungel, men efter lite bildsökningar på Google och Flickr så började jag förstå geografin desto bättre.

Avslutningsvis så skapade jag ett höjdskuggningslager av höjddata och lade detta under vegetationslagren, som jag gjorde halvtransparenta. Detta ger en ganska bra 3D effekt där topografin framträder ganska tydligt. Jag provade med att kombinera med mina skapade höjdkurvor, men även om det fungerade så tyckte jag att det blev tydligare utan.

Höjdskuggning eller ”hillshade” skapar man under menyn Raster och valet Analyser samt DEM (Terrängmodeller).

Skärmbild från 2014-03-22 16:43:09

Här kan man även skapa lager med lutning och lutningsriktning (slope, aspect) med mera och det finns en del inställningar att prova för att få olika effekter. Det går även att ändra ljus och kontrast, etc, under lageregenskaperna på det färdiga rasterlagret. På så sätt kan man ytterligare skruva lite på inställningarna så att det blir som man vill ha det.

car3

Avslutningsvis kan jag nämna att bara för att man är i Afrika och använder Open Street Map, så behöver inte det betyda att något är dåligt. I bilden ovan så finns oformaterade linjer och polygoner från huvudstaden Bangui. En förklaring till detta tänkte jag återkomma till i morgon.

Annonser

Taggar:,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: