SketchUp 2015

Tidigare har jag skrivit en del om SketchUp, men då jag använder Linux mer och mer och programmet saknas till operativsystemet (i princip) så har det inte blivit så ofta den senaste tiden.

Nu då när version 2015 nyligen släppts så passar det kanske att återstifta bekantskapen med programmet. Av denna anledning så skriver jag detta på en dator med Windows 7 (suck).

***** Ofrivillig paus ******

Vad i…? Jag satte igång installationen av SketchUp innan jag började skriva detta och mitt i skrivandet så bestämde sig Windows för att det var dags att starta om och avslutade helt enkelt alla program… Skall det vara så? Nåja…

SketchUp Make går att ladda ner och använda i ickekommersiella syften helt gratis. Vill man använda det i jobbet så får man använda SketchUp Pro för $590. Då får man dessutom tillgång till betydligt fler funktioner och bättre support. Här testar jag dock gratisvarianten.

Vad är det då som är nytt i denna version. Nja, inget direkt, bara att det nu är en 64 bitars applikation! Detta kommer potentiellt att göra mycket för prestanda, något som jag inte direkt upplevde att det var problem med tidigare, men ändå. Detta betyder även att om du skall dra nytta av dessa bättre prestanda så behöver du ha ett 64 bitars operativsystem i din Mac eller Windowsburk.

En annan nyhet för dig som betalar (eller inte) för licensen är att numera så sker all licenskontroll för fleranvändarlicenser via Internet, så du måste ha tillgång till Internet för att använda programmet (suck). Tack och lov för oss med nätverk som inte får anslutas till Internet så går det även att köpa singelanvändarlicenser. Fördelen med nätverkslicenser är ju annars att det kan vara flera som delar på en licens, och numera spelar det ingen roll om programmet är installerat på Windows eller Mac, det är samma licens.

Har du en Trimble V10 eller annat Trimble Vision system så finns det nu stöd för att läsa in dessa bilder direkt i SketchUp (nice!).

Har man Internetanslutning så går det enkelt att hämta ett geografiskt område och sedan börja skapa byggnader från de flygbilder som finns där. Det går även att läsa in dxf-filer, men de dxf-filer jag exporterar från QGIS kan jag i alla fall inte öppna, så det krävs säkert lite speciellt innehåll i dessa filer, kanske 3D geometrier?

Utbytet med QGIS blir därför minimalt, men om man sitter på ArcGIS så kan man använda Collada formatet för datautbyte.

Skapa polygoner i ArcGIS, sätt byggnadshöjder och ”extrudera” dessa. Exportera modellerna som Collada och öppna i SketchUp (import). Fortsätt modellera och lägg till texturer med mera i SketchUp och spara sedan ned modellerna som Collada igen. Dessa kan så åter öppnas/importeras i ArcGIS som färdiga 3D modeller.

Tidigare så fanns det ett tillägg till SketchUp som gjorde att man kunde läsa in shapefiler, men detta stöds inte sedan flera versioner tillbaka. Man kan ju alltid hoppas på ett nytt tillägg med utökat stöd för att utbyta data inom GIS området.

När det gäller Open Source, så får nog allt dessa program bli lite bättre på att hantera 3D först!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: