SketchUp och Shape-filer

För många år sedan så fanns det ett tillägg till SketchUp för att läsa in Shape och använda dessa som bas när man skapar modeller i SketchUp, men detta var som sagt runt version 6 och när Google fortfarande skrev ut lönecheckarna.

Nu är det Trimble som styr skutan och det har till del märkts på produkten. Det känns mer och mer som en professionell produkt och mindre som lekstuga, även om det fortfarande går att ha väldigt roligt med programmet.

Åter till rubriken, shapefiler i SketchUp. Jag fick nyligen nys på ett plugin under utveckling (signaturen BLipscomb) som gör det möjligt att läsa in shapefiler i punkt- eller linjeformat in i SketchUp.

Då jag inte har haft någon större framgång med SketchUp och Wine i Linux så testade jag i stället på en fristående PC med Windows 7 och SketchUp 2015.

Om du installerar på en fristående dator utan Internet så se till att drivrutiner för nätverkskortet är inläst och att kortet ändå är aktivt. Installationen av SketchUp behöver läsa kortets MAC adress för att generera en licenskod, även för den fria Make versionen.

Sedan dess så har jag även provat på en Internetansluten Mac, men då vägrade den vanliga ”Geolocation” att fungera, men det finns en lösning på det också om du läser vidare.

Tillägget är ett ”ruby” skript som går att hämta på GitHub (https://github.com/BLipscomb/ShapeImporter) och detta placeras i plugin-mappen (instruktion via länk på GitHub). När programmet startas så dyker menyvalet upp under ”Extensions” eller motsvarande.

skärmbild

Insticksprogrammet är under utveckling och därför så tjänar det inte mycket till att beskriva hur det används eller hur bra eller dåligt saker fungerar, men jag kan säga att det fungerar. Enligt instruktion så skall man ”geolokalisera” SketchUp, vilket kräver Internet så det kunde jag inte prova, men jag kan läsa in filerna i alla fall men de hamnar väldigt o-centrerat.

Jag får inte ”Geolokaliceringen” att fungera, alls. Detta då funktionen är beroende av Google API, flash, Internet, etc. Det går dock att sätta position manuellt via menyn ”Window”/”Model Info” och sedan välja ”Geo-Location” och ”Set Manual Location”. Detta sätter dock inte höjden, men jag har märkt att om jag bara sätter positionen tillräckligt nära de objekt som finns i shapefilen så hamnar modellerna på jordytan i Google Earth i alla fall. Ni som har tillgång till ArcGIS får väl prova om exporterade Colladamodeller hamnar på rätt höjd.

Varför fungerar det då inte med polygoner? Jo skriptet läser shapefilerna på ”byte” nivå och då blir det många steg för komplicerade geometrier. Just nu så är jag väldigt nöjd att det fungerar med punkter och linjer för jag är egentligen bara intresserad av en geografisk referens när jag skapar modellerna. Just nu räcker det med två byggnadshörn för storlek och orientering, resten går att skapa utifrån andra mått och fotografier, men det får bli ett inlägg mycket längre fram, när SketchUp finns till Linux eller jag får tag på en (gratis) dator med Windows eller OS X som är bättre an de ”kadaver” jag redan har.

Annonser

Taggar:, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: