Geointelligence – något för dig?

Militär förknippas ofta med kartor och underrättelsetjänst men är geointelligence bara något för militären? Amerikanska NGA definierar det enligt nedan, men jag tror att vi kan anpassa detta lite mer till ”civila” förhållanden.

“the exploitation and analysis of imagery and geospatial information to describe, assess, and visually depict physical features and geographically referenced activities on the Earth. GEOINT consists of imagery, imagery intelligence, and geospatial information.”

Vad är geointelligence egentligen? Väldigt förenklat så är det en kombination av ”geo” och ”intelligence”, eller kartan och underrättelser. Här kan det vara på sin plats att även beskriva vad underrättelser kan vara.

Det handlar inte om en förkärlek till slokhatt, lång rock och mörka solglasögon samtidigt som man fotograferar militära anläggningar i smyg, utan mer om att kombinera data, sätta upp kriterier och göra rimliga antaganden baserade på erfarenheter och insamlad information, i syfte att besvara en specifik fråga.

Varför tror ni att stora företag vill samla in så väldigt mycket information om dig och dina vanor genom appar och hemsidor på Internet? De håller helt enkelt på med insamling för att kunna genomföra underrättelseanalyser. Inte för att hitta spioner, utan för att kunna fatta kloka affärsmässiga beslut.

Om företaget vet att du normalt sett klickar på reklam om mat och hälsa, så kan man se till att du får mer reklam med denna typ av innehåll och därmed kan man tjäna mer pengar på annonsintäkter.

Representerar du en koncern som skall etablera en ny hälsobutik någonstans i Sverige, så kan du fundera över vad det skulle vara värt att få reda på var det bor många som brukar klicka på denna typ av länkar…

Om du sedan har information om var det redan finns liknande butiker så kan du med ett GIS väldigt enkelt räkna fram var förutsättningarna är bättre eller sämre för att lyckas med en nyetablering.

Detta är nu inte allt som spelar in när man skall göra en nyetablering, så se det bara som ett exempel på hur geointelligence kan fungera.

Det företag som ”G-xxx-le” gör när de samlar in stora mängder data om användarna är att skapa en sådan bas för att kunna svara på denna typ av frågor, och ta betalt för det. ”Big-Data” gör det möjligt att samla in stora mängder data som man inte har användning för just nu, men som kan bli användbart längre fram.

Nu betyder ju detta inte automatiskt att den personliga integriteten kränks. Det finns lagar som reglerar vad som får göras, och vill man samla in data om dig så måste du godkänna detta först. Därför så finns det så många användarvillkor och kryssrutor för godkännande på Internet. När läste du senast ett användarvillkor?

Nåja, det behöver inte bli obehagligt bara för att man använder GIS för att fatta kloka beslut. Under Ebolautbrottet i Västafrika användes GIS för att kartlägga spridningen av sjukdomen för att bättre planera hur resurser skulle fördelas.

Geointelligence är således inte bara ett begrepp för militär. Det går att tillämpa information av olika slag på massor av områden för att fatta kloka beslut. Om dessa beslut syftar till samhällsnytta eller ekonomisk vinning spelar mindre roll, verktygen finns. Har du kunskapen?

Annonser

Taggar:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: