QGIS plug-in för Lantmäteriets Öppna Data

Ett kort inägg såhär mitt i semestern.

Jag har skapat ett mycket simpelt plugin till QGIS som lägger till Lantmäteriets topografiska karta till kartfönstret.

Du kan hämta insticksprogrammet här: https://github.com/klakar/lmOpenData/tree/legacy

(EDIT: Ny Utgåva ”Release” går att hämta på: https://github.com/klakar/lmOpenData/releases/latest)

Packa upp filerna i din plug-in katalog och starta QGIS.

Skärmbild från 2015-07-07 11:21:27Aktivera insticksprogrammet som vanligt och sedan hittar du ett nytt menyalternativ under ”Web”.

Skärmbild från 2015-07-07 11:23:05Jag har inte lagt en massa tid på finesser eller ”snygghet” så insticksprogrammet är inte uppladdat i det officiella biblioteket. Vi får se om jag gör det så småningom, men tills vidare så ligger allt på GitHub (använd sökvägen i början), så vem som helst som är intresserad kan ta upp bollen och fortsätta, eller skapa ett eget bättre insticksprogram.

Taggar:, ,

17 responses to “QGIS plug-in för Lantmäteriets Öppna Data”

  1. Simon says :

    Verkligen användbart, men tyvärr får jag det inte riktigt att funka. Det går bra tills jag zommar in för mycket (vid 1:64 000 blir det pixligt).

    Jag får också en varning när jag aktiverar pluginen: ”This plugin is broken invalid syntax”

    (QGIS 2.8.2 och Win7)

  2. Erik says :

    Jag är helt ny inom QGIS (använt ArcGIS tidigare) och lyckas inte installera plug-inet på QGIS 2.10 i OS10.10.5.

    Jag extraherar ditt plug-in i Contents/PlugIns/ImOpenData, startar sedan QGIS och letar sedan efter det under ”Insticksprogram”. Kan dessvärre inte hitta det här trots att jag har kryssat i att QGIS ska visa experimentella insticksprogram.

    Tacksam för hjälp.

    • Klas Karlsson says :

      Jag är ute på resa och har ingen Mac i närheten. Så länge den inkopierade katalogen följer den struktur som övriga plugin så borde det fungera. På linux finns katalogen i .qgis2/python/plugins vilket är en dold katalog i hemkatalogen.

      • Erik says :

        Tack för snabbt svar! Jag letade tydligen på fel ställe. Behövde tydligen visa ”dolda filer” och hittade sedan rätt under följande sökväg: $HOME/.qgis2/python/plugins

        Riktigt bra jobb med pluginet för övrigt.

  3. Richard says :

    Snyggt!
    Men som Simon säger, längtar efter efter när man kan ha kso2.lantmateriet.se och alla dess lager som bakgrund.

  4. Klas Karlsson says :

    Lantmäteriet har gjort om autentiseringen för tjänsten, så de nya lagren visas ej med detta plugin. Tyvärr så används unika tokens för autentisering vilket kommer att komplicera tillverkningen av ett plugin som fungerar lika bra som detta.

  5. Bertil Sjölund says :

    Finns det någon plugin för ”Terrängkartan” ?

  6. Mats says :

    Hej Klas!

    Köpte din bok och försöker komma igång med Lantmäteriets öppna kartor. Det fungerar inte. Vore bra med en uppdatering. T ex om det går att få igång eller inte.

    Har även en fundering kring tjänsten ”Min fastighet”. Kan man använda kartor därifrån i QGIS?

    Mvh Mats

  7. Klas Karlsson says :

    Numera finns detta tillägg i QGIS officiella plug-in katalog.

Trackbacks / Pingbacks

  1. QGIS stilar för LM öppna data | Geosupportsystem - 10 december, 2015

Kommentera

