Nytt lagförslag

Jag skrev för ett litet tag sedan (länk) om lagen med skydd för landskapsinformation, som begränsar rätten att fotografera, avbilda och sprida denna typ av information.

Nu finns ett nytt förslag till förändring av denna lag, där det finns en del förtydliganden och lättnader, men faktum kvarstår. Håller man på med GIS och kartor så är det lätt att bli lagbrytare…

I den nya lagen, som skall träda i kraft från 1 maj 2016, så byter man ut begreppet ”Landskapsinformation” mot ”Geografisk information” i såväl lagens rubriktext som i övrigt innehåll.

Skrivelserna som begränsar lagring av information om de skall ”föras med hjälp av automatisk databehandling” är helt borta, så i den nya lagtexten finns ingen begränsning i att lagra eller bearbeta informationen.

Begränsningarna är dock kvar när det gäller insamling av information, även om det nu är ganska tydligt att i fredstid så finns det ingen begränsning i denna lagen att fotografera från luften. Däremot så krävs det tillstånd i enlighet med andra lagar.

Det är dessutom begränsningar i rätten att sprida sammanställningar av geografisk information vidare till tredje part, om dessa härstammar från flygfotografering. Data som kommer från satellitbilder är ok, och som jag förstår det även data insamlat från marken. Dessutom är begränsningar kopplat till skala helt borta.

När det gäller sjömätning så gör somliga tolkningen att det gjorts lättnader i lagen, men jag håller inte riktigt med. Samma begränsningar som tidigare gäller, att det i princip är förbjudet, med undantag om mätningen anses vara ”ringa”. Suck, jag avskyr gummibandsparagrafer. Vad som i detta sammanhang kan anses vara ”ringa” kommer väl en domstol att få reda ut, men tills vidare så skulle jag vara lite försiktig med sjömätningar utan tillstånd.

Vad jag kan läsa mig till är det dock inte några som helst problem att i fredstid jobba med Open Street Map, där man utgår från satellitbilder och gps-loggar, foton med mera insamlade från marken.

Det jag dock inte kan läsa mig till är om det är tillåtet att skapa geodata från flygfoton som är spridda som öppna data med tillstånd… Om nu exempelvis Lantmäteriet skulle släppa orthofoton som öppna data på sikt, får jag då (beroende på licensen för dessa öppna data) använda dessa för att exempelvis digitalisera vägar och byggnader och sprida dessa vidare? Det står inte tydligt i lagtexten, men jag skulle tro att detta blir möjligt. Bilderna skall ju vara granskade och inte innehålla information som är känslig att sprida, eventuella följdprodukter torde då inte innehålla någon känslig information heller…

Texten i länken i början på artikeln innehåller en hel del förklaringar och beskrivningar, men jag orkar inte läsa allt (det är 90 sidor!). Är man intresserad så kan nog många frågetecken redas ut där.

Kommentera

