Brädspel med GIS

Har du sett spelen med spelplaner i ett hexagonalt rutnät?

Dessa strategispel går ut på att vara taktisk, manövrera och vinna över motståndarna. Man kan bli väldigt beräknande, skapa allianser, anfalla eller försvara…

I detta inlägg använder jag QGIS för att skapa en spelplan för denna typ av spel och ger exempel på enkla regler du kan utveckla för att skapa ett helt eget spel för de där juldagarna när regnet öser ned, strömmen har gått och maten kallnat. Äh, det går ju att spela för att det är kul också.

Jag börjar med att välja ett område som skall bli spelplanen. Här kan man bli kreativ och välja område med olika karaktär och skala, lite beroende på hur avancerat spel man har tänkt sig. Här kommer jag att bygga ett spel med några egenskaper som jag tycker passar mitt scenario, men du kan göra ett spel så enkelt eller avancerat du vill.

Skärmbild från 2015-12-10 12:00:17

Bland bearbetningsverktygen finns det ett som heter ”Skapa rutnät”. Här kan man välja sexhörning som rutnätstyp. Jag använder aktuell kartutsträckning genom att klicka på knappen till höger om fältet. Avståndet reglerar hur stora fälten skall vara och precis som vanligt när det inte går att välja enhet så är det kartans projektion som styr här. I mitt fall blir det rutor med 1000 meters avstånd då jag använder SWEREF99TM som projektion.

Skärmbild från 2015-12-10 12:23:12

Jag använder även rutnätet för att skapa centrumpunkter i varje ruta. Dessa kan användas för att markera vilken terrängtyp som styr varje rutas egenskaper. Det kan exempelvis krävas dubbla ”poäng” för att röra sig över vatten, eller att besegra en motståndare i stad. Du kan själv bestämma reglerna.

Skärmbild från 2015-12-10 12:30:01.png

Sedan är det bara att kombinera lager, stilar och effekter för att få fram en snygg och tillräckligt tydlig spelplan.

Jag lägger till en mask utifrån ett antal utvalda rutor och använder inverterad polygonfyllning för att skapa en lite snyggare inramning.

Rubriker och förklarande text tillsammans med ytterligare några objekt på spelplanen, så är spelet klart.

zombieattack.png

Du kan hitta på egna regler eller välja ett annat typ av scenario, men principen blir ungefär den samma. Det går att variera denna typ av spel väldigt mycket och det ger lite extra krydda om spelplanen är lokal.

Annonser

Taggar:,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: