LM Open Data Plug-In för QGIS 3.0

Då har jag uppdaterat mitt plug-in för att hämta lantmäteriets öppna data som tjänst till QGIS. Det är en uppdatering som kräver QGIS 2.99, vilket är utvecklingsversionen av QGIS 3.0.

Ännu är det ”bara” en pre-release och jag kallar den därför för en Beta. Om inget händer med QGIS fram till nästa år så kommer dock detta att vara den färdiga versionen.

Vill du prova så får du ännu så länge använda GitHub och installera manuellt, då tillägget inte är uppladdat till det officiella biblioteket.

Releasen hämtas från: https://github.com/klakar/lmOpenData/releases och om du vill så finns det en direktlänk till zip-filen här: https://github.com/klakar/lmOpenData/releases/download/v0.4_Beta/LmOpenData.zip.

Ladda hem, packa upp i ”.qgis3/python/plugins/” katalogen och starta sedan om QGIS. Tillägget fungerar precis som tidigare versioner.

När det gäller nya QGIS versioner så hade jag nog uppfattat det som att 2.18 skulle släppts i helgen, men det är först den kommande helgen (den 21/10) som vi kan förvänta oss en ny version.

Taggar:, ,

5 responses to “LM Open Data Plug-In för QGIS 3.0”

  1. Stefan says :

    Trevligt,

    Då blir det till att testa lite 😉

  2. Stefan Gustafsson says :

    Tack Klas för att du delar med dig av dina GIS-kunskaper. Har dock senaste dygnet misslyckats öppna filen som jag hämtade hem ifrån lantmäteriet. Tror det kanske beror på att som du skriver, version 2.99 krävs och att min version 2.16.3 (senaste), inte funkar? Har lyckats intallera tillägget.

    Så då återstår frågan om var jag får tag i version 2.99. Hittar den ej.

    mvh

    Densomböjdehöjdkurvorna

Kommentera

