Kraschrapport

Det är inte helt självklart hur man skall rapportera ett återkommande problem i QGIS. Problem finns på olika nivåer och en indelning är om QGIS kraschar eller ej.

I detta inlägg visar jag hur jag försöker jobba med en krasch och hur jag samlar in information om denna till en rapport.

Mitt problem handlar om att QGIS kraschar när jag jobbar med kombinationer av vissa symbollager.

Skärmklipp från 2018-07-01 09:39:18

Det första man skall göra när QGIS kraschar är att försöka återskapa kraschen. Går det att isolera exakt vilket moment det är som orsakar den omedelbara kraschen?

Är det en isolerad data typ som används, eller orsakas kraschen oberoende av vilka data som används. I mitt fall så finns det lager som fungerar, medan andra kraschar, så när det är mer eller mindre databeroende så skall man försöka ta fram ett exempeldataset som kan användas för att generera kraschen.

Antingen så skapar man ett projekt med data, eller så beskriver man steg för steg vad man gör för att återskapa kraschen, så tydligt som möjligt. Det går även att kombinera metoderna.

  1. Lägg till ett my-lager från LM öppna data
  2. Skapa en stil med tre stillager
  3. Det mellersta skall vara en markörlinje
  4. Det översta skall vara en geometrigenerator
  5. QGIS kraschar när markörlinjen flyttas över geometrigeneratorn

Man behöver även beskriva vilket operativsystem man använder, vilken version av QGIS det gäller och mot vilka programbibliotek QGIS är kompilerat. Allt detta (utom OS) hittar man i rutan ”Om”.

Skärmklipp från 2018-07-01 10:10:08.png

Om man kan så bör man testa på flera datorer. Problemet behöver inte vara kopplat till just QGIS och det kan man delvis kontrollera genom att testa på olika datorer. Om man dessutom kan testa i olika operativsystem så är det ännu bättre.

För att ytterligare ta fram underlag för rapporten så kan man samla in loggar från ”stdout”. Detta betyder att man i stället för att starta QGIS med ett dubbelklick på ikonen så startar man QGIS från kommandoprompten/terminalen (gäller Linux och kanske Mac).

Skärmklipp från 2018-07-01 10:20:38.png

Om det inte går att starta QGIS genom kommandot ”qgis” så måste du först gå till katalogen där QGIS är installerat med ”cd” kommandot. I terminalen så kommer sedan QGIS att skriva ut logginformation.

Upprepa nu stegen för att återskapa kraschen och precis innan kraschen så kontrollerar du terminalen, och kanske till och med gör en markering av den sista raden. Krascha QGIS och kontrollera vad som skrivs ut i terminalen efter markeringen.

Skärmklipp från 2018-07-01 10:25:42.png

All text under de rader jag tidigare markerade kommer jag att kopiera och använda i rapporten senare.

Om du använder Windows så kan det hända att din krasch fångas upp av den automatiska kraschhanteraren i stället:

Skärmbild från 2018-07-01 12-01-00.png

Då kan du använda knappen ”Copy Report” och sedan klistra in detta i rapportformuläret som vi strax kommer till.

Nu är det dags att gå till https://issues.qgis.org och rapportera.

Skärmklipp från 2018-07-01 10:27:12.png

Om du inte redan har ett konto så behöver du skapa ett så att du kan logga in och skapa rapporter. Först så kan du dock söka och bläddra lite bland befintliga rapporter så att du om möjligt inte rapporterar något som redan är rapporterat. Om du hittar en rapport med samma problem så kan du kontrollera om du har mer information att tillföra. För att söka bland rapporterna så behöver du inget login, men för att rapportera och komplettera rapporter så krävs det.

Skärmklipp från 2018-07-01 10:30:41.png

En ny rapport dokumenteras i ett formulär. De flesta fälten är ganska självklara, men det finns sådant som är värt att påtala.

För det första, allt skall skrivas på Engelska! Du bör även försöka skapa en rubrik för ärendet som så tydligt som möjligt beskriver problemet utan att gå in på detaljer.

I beskrivningen så anger du så mycket information som möjligt om vad som är problemet och hur det återskapas. Om du har projektfiler och data som kan användas för att återskapa problemet så bifogas dessa under ”Files” längst ner i bilden ovan.

Prioritet brukar jag låta vara på Normal om jag inte starkt känner att detta är mer eller mindre viktigt. Var inte orolig, för formuläret används för att hantera rapporten i flera steg och om någon som läser rapporten bedömer att prioriteten skall ändras så kommer de att göra det.

Att välja kategori kan vara lite oklart, men gör så gott du kan.

Glöm inte att ange om problemet kraschar QGIS eller ej.

Något jag inte förstod från början var begreppet ”Regression?”. Detta anger om problemet uppstått i en ny QGIS version och inte förekom tidigare. Om du kan så är det därför bra att kontrollera om problemet redan fanns i en tidigare version.

Avslutning

Även om nu du själv tycker att detta är ett stort problem, så är det inte säkert att de som jobbar med buggar är av samma åsikt. Om du därför inte själv kan finansiera arbetet med just din bugg så får du ha lite tålamod. Ju bättre du kan beskriva problemet desto större chans att det blir en snabb fix av problemet. Det kan i en del fall trots det dröja länge innan en bugg fixas. Det har förekommit buggar som varit ofixade under flera år.

Trots alla dina ansträngningar så kan det vara så att problemet inte går att återskapa av någon annan. Då är det svårt att fixa problemet… Du kan i dessa fall bli tvungen att hitta andra vägar att komma runt ditt problem (ominstallation?).

Annonser

Taggar:,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: